Plantyn Academy Live

Plantyn Academy Live is een initiatief van Plantyn en Informat. Dit gratis fysiek congres gaat door in Antwerpen op donderdag 27 oktober 2022.

Met deze eerste 'live' editie willen we beleidsmedewerkers uit het basis- en secundair onderwijs en Informatgebruikers inspireren met boeiende sessies rond digitalisering in het onderwijs en rond de efficiëntie van schooladministratie.

hero image

Programma

Als beleidsmedewerker kan je in de voormiddag boeiende sessies volgen rond digitalisering in het onderwijs. In de namiddag staat een inspirerende sessie op de planning rond Informat als ecosysteem. Je hebt de keuze om de voor- en/of namiddag te volgen.

Speciaal voor Informatgebruikers organiseren we in de namiddag nog extra praktische break-out sessies.

Iedereen is van harte welkom op de netwerklunch.

Program image

Voormiddag: Digitalisering in het onderwijs

10.00 - 11.00

Van fysieke naar digitale leerruimten: waar ontmoeten we elkaar? (Plenaire sessie)

Jo Tondeur en Sarah Howard

Wat zijn de ervaringen van leerkrachten met blended leren? Maken leerkrachten gebruik van zowel digitale als fysieke toepassingen bij het ontwerpen van leerervaringen? Hoe kunnen zij ondersteund worden? In deze sessie gaan Jo Tondeur en Sarah Howard dieper in op de toekomst van blended leertoepassingen en wat dit betekent voor onze scholen.

Jo Tondeur is werkzaam aan de Vrije Universiteit Brussel. Het grootste deel van zijn werk is gericht op ICT-integratie in onderwijs- en leerprocessen: onderwijsinnovatie, technologiegebruik, online en blended learning. Voor zijn academische loopbaan was hij leerkracht op verschillende onderwijsniveaus.

Sarah Howard is werkzaam op het gebied van digitale technologieën in het onderwijs, aan de universiteit van Wollongong in Australië. Haar onderzoek richt zich op technologie-gerelateerde veranderingen in het onderwijs: hoe kunnen we leraren helpen om digitale technologieën zo goed mogelijk te gebruiken ter ondersteuning van wat zij belangrijk vinden in het leren?

Deze sessie gaat door in het Engels.

Keuze tussen 2 sessies:

11.15 - 12.30

Digitalisering in de zorg: hoe ICT centraal zetten bij zorgleerlingen? (Basisonderwijs)

Lucas Hermans

De computer is een onmisbaar hulpmiddel om aan de zorgnoden van leerlingen te voldoen. Door ICT gericht in te zetten werk je aan de autonomie, de betrokkenheid en het competentiegevoel bij de leerling en neemt het welbevinden toe.

In deze sessie:
  • Leer je compenserende en remediërende software kennen.
  • Krijg je keuzemodellen om prioriteiten te bepalen binnen je werking.
  • Ontdek je hoe je leren leren centraal kan zetten aan de hand van eenvoudige stappenplannen.
  • Leer je hoe blended leren essentieel is om tot leren te komen.
  • Verken je mee welke tools inzetbaar zijn in de zorg en in de klas.
  • Krijg je inspiratie en goesting om aan de slag te gaan.

Lucas Hermans geeft les binnen Eureka Onderwijs en is medeverantwoordelijk voor de coördinatie van projecten zoals ADIBib, LeesVoor!-Vlaanderen en CleverKids. Met het YouTube-kanaal ‘Eureka Leuven’ biedt hij praktische didactische video’s aan op maat van kind en coach.

11.15 - 12.30

Effectief evalueren in het secundair onderwijs

Maarten Goossens

In onze huidige maatschappij én in onze scholen secundair onderwijs neemt bij evaluaties het belang van competenties steeds toe, dit zowel in het onderwijs naar leerlingen toe als bij aanwervingen of zelfs opvolging van het personeel. Daarbij gaat het over het betrouwbaar en valide meten van competenties op een manier die zowel theoretisch als praktisch haalbaar en wetenschappelijk onderbouwd is. In deze sessie gaat Maarten Goossens samen met jullie, directies secundair onderwijs, nadenken over het nut of effect van een doordacht evaluatiebeleid voor uw leerkrachten en leerlingen.

Onderwerpen als
  • gestandaardiseerde toetsen,
  • gerichte feedback bij formatief en summatief evalueren,
  • het (positief) effect in het leerproces van een leerling via evaluatie,
  • en de opvolging en analyse van resultaten en data (resultaten in leerlingvolgsystemen zoals Smartschool, onderzoeken oeso en pirls)

komen aan bod. Dit wordt ongetwijfeld een boeiende sessie, die evaluatie in het secundair onderwijs centraal zet.

Maarten Goossens behoort tot het bijzonder academisch personeel van Universiteit Antwerpen, Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen. Hij is ook mede oprichter van Comproved, een spin-off vanuit wetenschappelijk onderzoek aan de UA, UGent en imec, die docenten, leerkrachten en assessors helpt beter te beoordelen met kennis én tooling.

12.30 - 14.00

Netwerklunch

Tijdens deze netwerklunch heb je de mogelijkheid kennis te maken en bij te babbelen met collega’s. Tegelijkertijd kan je inspiratie opdoen op verschillende infostanden.

Je kan rekenen op heerlijke, voornamelijk vegetarische gerechten en kwalitatieve keuzes die binnen de filosofie “cherishing nature” passen van het KMDA.

Namiddag: Efficiëntie van schooladministratie

14.00 - 15.00

Informat als ecosysteem (Plenaire sessie)

Rudi Janssens

Je schooladministratiesysteem is de spil binnen je school. Van daaruit wordt informatie uitgewisseld: intern en naar andere platformen. We lichten de huidige mogelijkheden van de koppelingen, webservices en API’s binnen Informat toe en wat die aan tijds- en efficiëntiewinst voor je betekenen. Daarnaast lichten we toe welke ontwikkelingen er op de planning staan.

Deze sessie wordt gegeven door Rudi Janssens, Head of Product bij Informat, en is interessant voor iedereen ongeacht of je Informat gebruikt.

Schrijf je in
12.30 - 14.00

Netwerklunch

Tijdens deze netwerklunch heb je de mogelijkheid kennis te maken en bij te babbelen met collega’s. Tegelijkertijd kan je inspiratie opdoen op verschillende infostanden.

Je kan rekenen op heerlijke, voornamelijk vegetarische gerechten en kwalitatieve keuzes die binnen de filosofie “cherishing nature” passen van het KMDA.

14.00 - 15.00

Informat als ecosysteem (Plenaire sessie)

Rudi Janssens

Je schooladministratiesysteem is de spil binnen je school. Van daaruit wordt informatie uitgewisseld: intern en naar andere platformen. We lichten de huidige mogelijkheden van de koppelingen, webservices en API’s binnen Informat toe en wat die aan tijds- en efficiëntiewinst voor je betekenen. Daarnaast lichten we toe welke ontwikkelingen er op de planning staan.

Deze sessie wordt gegeven door Rudi Janssens, Head of Product bij Informat, en is interessant voor iedereen ongeacht of je Informat gebruikt.

Break-out sessie deel 1 - Keuze tussen 2 sessies

15.15 - 15.45

Financiële processen optimaliseren binnen je school

Dries Ballyn

De opmaak, distributie, verwerking en opvolging van de schoolrekeningen vormen een belangrijk onderdeel van je financiële administratie. Elke school pakt dit op zijn eigen manier aan. Via onze standaardkoppelingen en API’s faciliteren wij je hierbij zodat je elk deelaspect van dit financiële proces kan afstemmen op je eigen noden.

Deze sessie wordt gegeven door Dries Ballyn, Product Owner financiële modules bij Informat.

15.15 - 15.45

Efficiënt inschrijven

Jan Vermaut

Hoe optimaliseer je het inschrijvingsproces binnen je school? Informat biedt verschillende mogelijkheden en die leggen we je graag uit zodat je de meest aangewezen aanpak voor je school kan kiezen.

Deze sessie wordt gegeven door Jan Vermaut, Product Owner Leerlingen- en Personeelsadministratie bij Informat.

Break-out sessie deel 2 - Keuze tussen 2 sessies

16.00 - 16.30

Gebruikersbeheer

Jan Vermaut

In het najaar introduceren we de vernieuwde module Gebruikersbeheer: dynamisch en op maat van je school in te stellen. In deze sessie vertellen we wat en hoe.

Deze sessie wordt gegeven door Jan Vermaut, Product Owner Leerlingen- en Personeelsadministratie bij Informat.

16.00 - 16.30

Minder onbetaalde schoolrekeningen

Dominique Adriansens (Twikey)

Hoe kan je ervoor zorgen dat je de betalingen van je schoolrekeningen vlot ontvangt? Hoe verlaag je de administratieve last omtrent het innen van de betalingen. Binnen Informat zijn daarvoor verschillende mogelijkheden, o.a. met Twikey.

Deze sessie wordt gegeven door Dominique Adriansens, oprichter van Twikey.

Praktisch

Met het openbaar vervoer

Het FMCCA ligt vlak naast het Centraal Station van Antwerpen. Alle informatie, de dienstregeling en tarieven vind je op de website van de NMBS. Meer dan twintig tram- en buslijnen stoppen in een straal van minder dan 250 meter rond het FMCCA.

Met de auto

Het FMCCA bereik je het gemakkelijkst met de trein, maar ook de auto of de bus zijn goede opties dankzij de centrale ligging van het congrescentrum in het Europese snelwegennetwerk.

BELANGRIJK: Het FMCCA ligt in een lage-emissiezone (LEZ) die sinds 1 februari 2017 van toepassing is in de stad Antwerpen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De meest vervuilende auto's mogen niet meer in het centrum van de stad rijden. Gebruik deze online test om te controleren of je auto toegelaten is om de lage-emissiezone te betreden. Zo niet, vraag dan een tijdelijke toestemming of een dagpas aan.

Meer informatie over de lage-emissiezone in Antwerpen.

Er zijn tal van parkeermogelijkheden in de onmiddellijke omgeving van het congrescentrum. De parkings en het aantal plaatsen worden aangegeven door elektronische wegwijzers (paarse zone). De dichtstbijzijnde parking is Q-Park.

Park & Ride

Als je liever niet wilt rijden en parkeren in het bruisende centrum van Antwerpen, kan je gebruik maken van de Park & Ride zones. Parkeer eenvoudig en gratis buiten de stad en spring nadien op de tram of de bus naar het FMCCA. Bekijk het overzicht van alle P&R zones in en rond Antwerpen.

Program image
Registration image

Inschrijven

Inschrijven is gratis.

Je schrijft je in voor de voormiddagsessies en/of voor de namiddagsessies.

Ben je er graag bij? Reserveer dan tijdig jouw plaats.

Schrijf je in