In onze huidige maatschappij én in onze scholen secundair onderwijs neemt bij evaluaties het belang van competenties steeds toe, dit zowel in het onderwijs naar leerlingen toe als bij aanwervingen of zelfs opvolging van het personeel. Daarbij gaat het over het betrouwbaar en valide meten van competenties op een manier die zowel theoretisch als praktisch haalbaar en wetenschappelijk onderbouwd is. In deze sessie gaat Maarten Goossens samen met jullie, directies secundair onderwijs, nadenken over het nut of effect van een doordacht evaluatiebeleid voor uw leerkrachten en leerlingen.
Onderwerpen als
- gestandaardiseerde toetsen,
- gerichte feedback bij formatief en summatief evalueren,
- het (positief) effect in het leerproces van een leerling via evaluatie,
- en de opvolging en analyse van resultaten en data (resultaten in leerlingvolgsystemen zoals Smartschool, onderzoeken oeso en pirls)
komen aan bod. Dit wordt ongetwijfeld een boeiende sessie, die evaluatie in het secundair onderwijs centraal zet.
Maarten Goossens behoort tot het bijzonder academisch personeel van Universiteit Antwerpen, Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen. Hij is ook mede oprichter van Comproved, een spin-off vanuit wetenschappelijk onderzoek aan de UA, UGent en imec, die docenten, leerkrachten en assessors helpt beter te beoordelen met kennis én tooling.